088 - 200 8800 Open/sluit menu

Nudging

Mensen hebben niet altijd de tijd of ruimte om keuzes te maken die ze helemaal logisch hebben afgewogen. De directe omgeving is daarom een belangrijke factor van invloed. Andere mensen, maar ook beelden, geuren en kleuren beïnvloeden daarom vaak onbewust het gedrag. Nudging betekent ‘zachtjes duwen’ in de gewenste richting. Denk hierbij aan de geur van versgebakken brood op een broodafdeling, snoep op ooghoogte van kinderen en het bakken van een appeltaart als je je huis wilt verkopen. Het maakt het allemaal net wat aantrekkelijker om op aanschaf over te gaan.

Hoe denkt ons brein?

Gelukkig gaan veel beslissingen die we maken automatisch. Stel je eens voor dat je 5 minuten zou moeten nadenken met welke hand je je kopje koffie vastpakt. Dan drink je ‘m vaker koud dan warm. Daarentegen neem je voor ‘grote beslissingen’ vaak wat meer tijd dan een halve seconde. Er zijn twee soorten sociale cognitie:

  • Het intuïtieve/automatische denksysteem. Dit systeem is te beïnvloeden door keuzemogelijkheden op een bepaalde manier te presenteren. Hierdoor heeft het ‘zachte duwtje’ ruimte om invloed uit te oefenen. Impulsief of automatisch gedrag, waar geen weloverwogen beslissing achter zit.
  • Het reflectieve/controlerende denksysteem. Dit systeem gaat trager. Het overweegt, reflecteert, onderzoekt. Je zet deze in bij het leren van iets ingewikkelds of bij het denken over levensvraag.

Op de werkvloer

Nudging speelt in op de kloof tussen intentie en gedrag. Vaak is er wel een intentie om bepaald gedrag te vertonen, maar is er een belemmering waardoor dat gedrag niet tot uiting komt. De werkomgeving is daarom een goede plek om nudging toe te passen. Hier zijn allerlei prikkels, stress en cognitieve belasting. Medewerkers zijn vaak bezig en bezet waardoor gedrag minder gestuurd wordt door reflectie en cognitie. Zo vallen ze sneller in het intuïtieve denksysteem.

Tips om hierop in te spelen:

  • Geef een standaard optie. Mensen zijn vaak geneigd om bij de standaard optie te blijven, zodat ze niet zelf actief op zoek hoeven naar een andere.
  • Versimpel de boodschap. In taal, maar ook in beeld. Zo wordt het werkgeheugen minder belast – de boodschap wordt in z’n geheel opgenomen waardoor het sneller en beter blijft hangen.
  • Maak het aantrekkelijk. Door op een creatieve of speelse manier gedrag te stimuleren. Een pianotrap laat mensen vaker de trap nemen. Maar ook door het creëren van autoriteit – mensen vinden het aantrekkelijk om zich te laten beïnvloeden door een expert.

Timing is key

Gedragsverandering, of het aanleren van een nieuwe gewoonte, heeft tijd nodig. Om dit bij anderen aan te sturen is het daarom handig om dit op een moment te doen wanneer er al sprake is van een verandering of overgang. Mensen staan er dan meer voor open. Ook is het opdelen van een groter doel in subdoelen een aantrekkelijke manier. Deze positieve wijze zorgt ervoor dat er ook tussendoor succes wordt geboekt.

Meer weten over nudging en hoe het werkt in ons brein en zijn? Bekijk dan deze animatie van de faculteit social and behavioural sciences van de Utrecht University.

Gerelateerde trainingen

Effectief Beïnvloeden

Tijdens gesprekken willen we graag dat onze ideeën en belangen goed naar voren komen. De manier waarop we dit doen verschilt nog wel eens. De één zoekt een meer aanvallende houding, de ander kiest voor...

Effectief Beïnvloeden

Effectief Beïnvloeden

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Wil je effectiever en daadkrachtiger functioneren? Helder communiceren waar je belangen en wensen liggen naar collega’s? Resultaatgericht en doeltreffend te werk gaan? De training “Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden” is een training waarin jouw persoonlijke...

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Volgende startdatum: 2 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Verandermanagement

Veranderen is eerder regel dan uitzondering. Hoogstwaarschijnlijk zit ook jouw organisatie in een veranderproces. Het succesvol sturen van veranderprocessen vergt de nodige kennis en leiderschap. Onderzoek toont aan dat het merendeel (71%) van de verandertrajecten...

Verandermanagement

Verandermanagement

Volgende startdatum: 7 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Wil je het beste uit jezelf naar boven halen? Een duidelijke richting geven aan je loopbaan? Heb je soms het gevoel druk te zijn met de verkeerde dingen? Ben je benieuwd wat je drijfveren zijn...

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Volgende startdatum: 31 januari
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer