088 - 200 8800 Open/sluit menu

Profileren

Je kwaliteiten inzetten is belangrijk, maar wat heb je aan hard werken als het niet wordt opgemerkt? Jezelf profileren draagt positief bij aan succes. Om te beginnen een geruststelling voor mensen die denken zichzelf te moeten overschreeuwen of zich showerig anders voor te moeten doen: dat werkt averechts. Geloofwaardigheid is een belangrijke factor binnen het profileren en daarmee is authenticiteit dat ook. Jezelf laten zien, zonder jezelf anders voor te doen.

Zichtbaar en actief
Een positieve eerste indruk is het halve (profilerings)werk. Niet alleen wát je zegt is van belang, maar vooral hoe dit overkomt op anderen. Mensen haken af of blijven juist hangen. Hoe pak je dit aan?

Zo profileer je jezelf:

  • Personal branding. Stel vast wat jou drijft. Buiten winnen is binnen beginnen.
  • Actieve houding. Hou waar je mee bezig bent of wat je wilt gaan doen niet vaag, maar geef er woorden aan. Maak het helder. Stel je actief op naar anderen toe, naar je lerende houding en bovenal naar jezelf. Beweging leidt tot beweging.
  • Netwerken. Werk aan je netwerk door je altijd actief op te stellen, niet alleen wanneer je iemand nodig hebt. Verbind connecties met elkaar. Als daar een positief resultaat uitkomt, is dat ook weer goed voor jouw reputatie. Andersom is dat ook het geval, dus blijf dit bewust doen.
  • Communiceer. Hou collega’s of teamleiders op de hoogte van waar je mee bezig bent. Stil succes is charmant, maar daar informeer en inspireer je niemand anders mee. Verspreid die positiviteit! Straalt goed op jou af, maar indirect ook op anderen.

Personal branding
Stel dat je jezelf neerzet als merk, hoe ziet dat er dan uit? Het begint bij jezelf vragen te stellen. Waarom doe je wat je doet? Waar sta je voor? Hoe wil je herinnerd worden? Wat maakt jou uniek? Wees eerlijk naar jezelf toe. Je wilt geen merk dat gebouwd is op lucht, je wilt een merk met een sterke fundering.

Zodra je dit helder hebt, kun je gaan nadenken over de volgende punten:

  • Authenticiteit, wees echt en origineel.
  • Betrouwbaarheid, wek vertrouwen op.
  • Consistentie, communiceer regelmatig en met steeds dezelfde boodschap.

Het laatste punt richt zich vooral op personal branding naar buiten toe, op social media. Van welke groepen ben je lid, welke content laat je zien, wie volg je. Wat wil je laten zien en wat niet. Wees bewust en helder in je keuzes.

Blijf vragen stellen
Last but not least: het mag leuk zijn! Zodra profileren gaat voelen als een belasting, dan gaat er iets niet goed. Dan ben je te ver van jezelf en je doelen verwijderd. Jezelf profileren hoort een verlengstuk van jezelf te zijn. Ga weer terug naar vragen stellen. Aan jezelf, maar ook aan anderen. Win informatie in. Stel je antwoorden en doelen bij. Verandering is het enige consistente, dus je hebt er alleen maar profijt van om in beweging te blijven.

Gerelateerde trainingen

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Wil je effectiever en daadkrachtiger functioneren? Helder communiceren waar je belangen en wensen liggen naar collega’s? Resultaatgericht en doeltreffend te werk gaan? De training “Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden” is een training waarin jouw persoonlijke...

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Persoonlijke Effectiviteit in 4 maanden

Volgende startdatum: 2 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Persoonlijk Profileren in 4 maanden

Hoe haal je het beste uit jezelf naar boven? Wat zijn je talenten en kwaliteiten? Hoe profileer je je op een daadkrachtige manier zonder dat je jezelf geweld aan hoeft te doen? Hoe communiceer je helder, en...

Persoonlijk Profileren in 4 maanden

Persoonlijk Profileren in 4 maanden

Volgende startdatum: 2 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Na deze training ben je in staat functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren die een belangrijke bijdrage leveren aan het optimaal functioneren van je medewerkers.

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Presentatiestijlen en -technieken

Hoeveel presentaties kun je je herinneren die impact op je hebben gemaakt? Het geven van een presentatie is het moment waarop je je kunt onderscheiden, impact kunt maken, mensen betrokken en geïnspireerd kunt krijgen. In...

Presentatiestijlen en -technieken

Presentatiestijlen en -technieken

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer