Ambitie is te leren
Nederlandse ondernemers hebben weinig ambitie. Dit blijkt uit een onderzoek van het World Economic Forum. Ondernemers in ons land zijn snel tevreden met hun omzet en te weinig op zoek naar vernieuwing. Daarnaast kiest de Nederlander liever voor baanzekerheid en ontwijken wij risico’s volgens het onderzoek. De ambitie in ons land loopt achter met die van vergelijkbare landen. Er is behoefte aan ambitieuze mensen, maar hoe worden we ambitieus?
Ingrediënten voor ambitie
Ambitie is gelukkig aan te leren. De Selffulfilling Prophecy speelt hierbij een belangrijke rol. Dit is een zichzelf waarmakende voorspelling. Het gaat om een verwachting over bijvoorbeeld omstandigheden, gebeurtenissen of personen, die het gedrag van een persoon beïnvloeden waardoor de verwachtingen worden waargemaakt. Een positieve Selffulfilling Prophecy kan dus een positief effect hebben op de onbewuste acties die je onderneemt om een verwachting waar te maken. ‘Als je ergens in gelooft, dan kun je het bereiken.’ Dit gezegde is een goed voorbeeld van een positieve Selffulfilling Prophecy.
Een Selffulfilling Prophecy kan ook een negatief effect hebben. Bijvoorbeeld als een persoon de intentie heeft om een nieuwe baan te vinden, maar verwacht dat dit niet zal gebeuren omdat hij/zij gelooft dat anderen vast meer kans maken, dan zal dit waarschijnlijk ook niet lukken. Deze gedachte beïnvloedt namelijk onbewust de acties die worden ondernomen en het gedrag.
Zelfvertrouwen is een belangrijk ingrediënt bij ambitie. Ambitieuze mensen hebben vertrouwen in hun eigen kunnen en durven uitdagingen aan te gaan. Vertrouwen hebben in jezelf, vergroot de kans op het bereiken van je doel. Zij hebben een goed beeld van hun capaciteiten en kwaliteiten en durven hun eigen angsten onder ogen te komen. Het overwinnen van angst zorgt voor een euforie en vergroot het zelfvertrouwen. Het overwinnen van angsten zorgt er tevens voor dat mensen meer uitdagingen aan durven te gaan.
Omgeving van grote invloed
De omgeving is van groot belang op ambitie. Uit verscheidene gedragsexperimenten komt naar voren, dat mensen de neiging hebben zich hetzelfde te gedragen als mensen in hun omgeving. Dit kan zowel een positief als een negatief effect hebben. Een inspirerende omgeving waar mensen vol zelfvertrouwen aan hun doelen werken, werkt aanstekelijk op anderen. Een omgeving waar men weinig initiatief neemt, werkt helaas ook aanstekelijk. In een dergelijke situatie, is het van belang om actief op te treden en de situatie te veranderen. Ambitieuze mensen kiezen een inspirerende omgeving bij hen past en laten een weinig inspirerende omgeving hen niet beïnvloeden.
Ambitie is duidelijk hebben waar jij voor staat, welke doelen je hebt en hoe je deze doelen wilt bereiken. Ambitie is wat mensen drijft en zorgt dat de motivatie hoog blijft. Instrumenten die bij uitstek geschikt zijn bij het achterhalen en ontwikkelen van ambitie zijn onderwijs & training.
Geïnteresseerd in het ontdekken van je eigen talenten en capaciteiten en hoe deze zo optimaal mogelijk benut kunnen worden? Kijk dan bij onze training Persoonlijk Profileren of Persoonlijk Leiderschap.