De Sleutel tot Creatief Succes
Je zit aan je bureau en denkt na over een nieuw concept, plan of oplossing. Je schrijft al je ideeën op, maar na lang brainstormen lijkt het alsof je tegen een muur aanloopt. De creatieve piek lijkt te zijn bereikt. Herken je dit? Door te stoppen met brainstormen op het punt dat je je creatieve piek hebt bereikt, kun je juíst veel goede ideeën mislopen. Lees meer over hoe je jouw creatieve proces tot een succes kunt brengen.
Doorzettingsvermogen is het halve werk
Creatieve taken of werkzaamheden zijn niet lineair. Hierdoor weet je niet altijd precies wanneer een goede oplossing dichtbij is. Er kan twijfel ontstaan doordat je niet inziet hoeveel progressie je eigenlijk boekt. In sommige gevallen leidt dit tot demotivatie. Je bent dan eerder geneigd jezelf te onderschatten en snel te grijpen naar het argument ‘vermoeidheid’, waardoor je denkvermogen achteruit zou gaan. Dat is in veel gevallen echter niet het geval. Het draait om doorzettingsvermogen. Stoppen op dit moment is dus geen goed idee.
Don’t give up yet
De aanhouder wint! Onderzoek van de Amerikaanse Kellogg School of Management toont aan dat de meest creatieve ideeën vaak pas later in het denkproces opkomen. In dit onderzoek zijn meerdere experimenten gedaan met participanten die gevraagd werden om over creatieve ideeën te brainstormen op twee momenten. Na het eerste brainstormmoment werden de participanten gevraagd een voorspelling te doen van het aantal ideeën waar ze nog op zouden kunnen komen tijdens het tweede brainstormmoment. Wat bleek? Ze kwamen altijd met méér ideeën dan ze van te voren hadden voorspeld. Ook bleek dat de ideeën op het tweede brainstormmoment veel origineler waren. Geef dus nog niet op na jouw eerste brainstormsessie!
Volharding
De sleutel tot creatief succes is dus volharding. Het kan veel opleveren om niet direct te stoppen na de eerste creatieve piek. Dit betekent overigens niet dat je uren lang moet blijven door werken. Soms bieden pauzes je onbewuste brein de tijd om het probleem te reflecteren. Hoe je dit reflectieproces kunt stimuleren, is om een andere bezigheid uit te voeren die óók iets van je creativiteit vergt. Bijvoorbeeld het maken van een puzzel of tekening.
Bron: Kellog Inside – Kellog School of Management at Northwestern University