088 - 200 8800 Open/sluit menu

Empathie: de sleutel tot effectief communiceren

Het klinkt als iets uit Startrek: brein tot brein communicatie. Communiceren zonder daar iets voor te hoeven zeggen of doen. Dat je alleen maar hoeft te denken aan wat je wilt zeggen en dat de ander je al begrijpt. Recent onderzoek laat zien dat dit, via apparatuur die op het brein van deelnemers was aangesloten, mogelijk is. Onderzoekers lieten op deze manier iemand in India met iemand in Frankrijk communiceren, zonder dat daar geschreven of gesproken woorden aan te pas kwamen. Simpele woorden als “ciao” en “hola” konden zonder iets te zeggen overgebracht worden. Voor gebruik in het dagelijks leven lijken dit soort toepassingen echter nog ver weg, en zijn we nog aangewezen op onze gebruikelijke manier van communiceren. Om je communicatie zo effectief mogelijk in te zetten, zodat je communicatie bijna de effectiviteit van brein tot brein communicatie nadert, is empathie de sleutel.

Empathie

Empathie is één van de elementen die bepalend is voor de effectiviteit van jouw communicatie. Denk hiervoor maar aan het volgende voorbeeld: een spreker die zijn presentatie begint met: “Goedemiddag ik ben Jan Janssen, ik ben CEO bij organisatie X en ik ga iets vertellen over onderwerp Y.” Je voelt jezelf al wegzakken in je stoel. En dat is niet gek: je wist van te voren wie er ging spreken en wat het onderwerp zou zijn, dus waarom koos de spreker er voor om zijn presentatie zo te beginnen? Hetzelfde kun je je afvragen bij het mailtje dat je vanochtend kreeg, met de nietszeggende onderwerp regel. Of je collega die je om een gunst vraagt, maar pas na 5 minuten tot de kern komt.

In deze voorbeelden ontbreekt er empathie bij degene die start met communiceren. Er is niet (genoeg) nagedacht over de informatie die jij van te voren al hebt en die je nodig hebt op het moment dat de ander start met communiceren. Vervolgens raak jij minder getriggerd om te luisteren. Wanneer iemand zich echter meer in de ander verplaatst, kan deze direct de aandacht van de ander grijpen en daarmee het grootste rendement in de communicatie behalen. Om je communicatie en daarmee je persoonlijke effectiviteit naar een hoger niveau te brengen, zetten we hieronder een aantal stappen op een rijtje die je kunt zetten om meer empathisch te gaan communiceren.

1. Maak een opzet

Of je nu een email schrijft, of een presentatie of gesprek met een collega voorbereidt, het is slim om met een opzet te beginnen. In deze opzet vraag je je af welke informatie je in het algemeen wilt overbrengen. Wat is de kern van de informatie die je wilt delen? Welke elementen zijn het belangrijkst en hebben prioriteit? Welke elementen zijn leuk, maar vooral wanneer de tijd of ruimte het toelaat?

2. Bekijk het geheel

Wanneer je de kern van je boodschap geformuleerd hebt en je de informatie hebt gestructureerd, kun je een stapje terug doen om naar het geheel te kijken. Vervolgens vraag je je af wat de prioriteiten zijn van degene tot wie je je communicatie richt. Waar is deze persoon mee bezig? Wat trekt diens aandacht? Wat is essentieel om te vertellen en wat laat je achterwege?

3. Ga voor een goede start

De laatste stap is bedenken met welke informatie je start. Hoe kun je de ander het beste beïnvloeden om naar je te luisteren? Als je alle informatie die je over wilt brengen al op een rijtje hebt, kun je er waarschijnlijk vrij eenvoudig uit pikken wat het meest aansprekend zal zijn voor degene tot wie je je communicatie richt. Bij een email betekent dit dat je pas de onderwerpregel invult, wanneer je de rest van de email al geschreven hebt en je de kern eruit kunt pakken. Bij een presentatie betekent dit nadenken over de informatie die het meest aantrekkelijk en nieuw is voor je publiek. Bij een gesprek met je collega betekent dit nadenken over waar je collega mee bezig is, en hierop aansluiten.

Meer weten en leren? Bekijk dan eens onze training Effectief Communiceren.

Gerelateerde trainingen

Effectief Communiceren

Hoe ga je om met weerstand en tegenwerpingen in gesprekken? Welk effect heeft je verbale en non-verbale gedrag op anderen?

Effectief Communiceren

Effectief Communiceren

Volgende startdatum: 3 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Persoonlijke Effectiviteit

Helder communiceren waar je belangen en wensen liggen? Resultaatgericht en doeltreffend te werk gaan? Dat leer je in deze training.

Persoonlijke Effectiviteit

Persoonlijke Effectiviteit

Volgende startdatum: 2 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 3
Deelnameprijs: € 1.495,-
Lees meer

Presentatiestijlen en -technieken

Hoeveel presentaties kun je je herinneren die impact op je hebben gemaakt? Het geven van een presentatie is het moment waarop je je kunt onderscheiden, impact kunt maken, mensen betrokken en geïnspireerd kunt krijgen. In...

Presentatiestijlen en -technieken

Presentatiestijlen en -technieken

Volgende startdatum: 3 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Effectief Beïnvloeden

Tijdens gesprekken willen we graag dat onze ideeën en belangen goed naar voren komen. De manier waarop we dit doen verschilt nog wel eens. De één zoekt een meer aanvallende houding, de ander kiest voor...

Effectief Beïnvloeden

Effectief Beïnvloeden

Volgende startdatum: 3 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer