Empathie
Bij een leiderschapsstijl die sterk gericht is op het behalen van resultaten neemt het empathisch vermogen onder druk nog weleens af. Hierdoor lopen managers het risico hun teamleden op weg naar resultaat te verliezen. Wat je beoogde doelstellingen ook zijn, een nieuwe visie en een kritische blik op je eigen gedrag en de omgang met een ander werkt vaak verrijkend.
De kern van sociale vermogens
Waar onderscheiden de begrippen sympathie, empathie en compassie zich in?
- Sympathie is gericht op besef. Voel je sympathie voor iemand, dan ervaar je een bepaalde affiniteit. Er is een mate van waardering voor de persoon of een actie. Een reactie hierop kan medeleven zijn. Het is goed bedoeld, maar is niet altijd even ondersteunend. Je hoopt dat de ander zich beter voelt door een opmerking zoals “het komt wel goed” of “je hebt tenminste nog een baan”.
- Heb je een sterk ontwikkeld empathisch vermogen, dan heb je het vermogen om je te verplaatsen in een ander. Dat kan zijn omdat je een groot inlevingsvermogen hebt of omdat je een soortgelijke ervaring hebt opgedaan. Empathie is gericht op de ander en is in het ideale geval niet een ventilatie mogelijkheid voor jezelf.
- Compassie heeft altijd een intentie om in actie te komen. Je leeft je in, in de ander. Maar door even van de situatie af te stappen gaat het snel over naar: wat gaan we daar aan doen?
Empathisch communiceren op de werkvloer
Je collega’s en medewerkers zoeken bij een uitdaging vaak niet naar een magisch antwoord dat alles oplost. Wel zijn ze op zoek naar iemand die hen het gevoel geeft dat ze in de zoektocht naar de oplossing er niet alleen voor staan, maar hen begeleidt dan wel coacht.
Zo kun je dat aanpakken:
- Probeer de wereld te zien vanuit de ander’ perspectief. Laat jouw eigen blik links liggen en kijk door andermans bril.
- Luister zonder oordeel. Een oordeel staat contact in de weg.
- Herken en benoem emoties die je bij de ander ziet. Toon begrip als dit ook oprecht is. Vermijd zinnen zoals “het had veel erger kunnen zijn”. Hiermee bagatelliseer je de emotie.
- Bied ondersteuning. Hier gaat empathie over in compassie. , welke actie kunnen jullie ondernemen?
Brené Brown about Empathy
Meer weten over empathie? In deze video herinnert professor Brené Brown ons eraan dat we alleen een oprechte empathische verbinding kunnen maken als we dapper genoeg zijn om in verbinding te zijn met onze eigen kwetsbaarheid.