088 - 200 8800 Open/sluit menu

Vergroot de slaagkansen van een verandertraject

Reorganisaties, cultuurveranderingen, fusies, digitalisering van je dienstverlening; verandertrajecten binnen organisaties zijn eerder regel dan uitzondering. De weg naar een nieuwe manier van werken, is echter niet zomaar gezet. Start je binnenkort als Verandermanager? De YEARTH redactie geeft drie tips om de slaagkansen van jouw verandertraject te vergroten.

 ‘Change is the only element of life that is constant’, filosoof Heraclitus.’

Succesvol veranderen
Veranderingen worden door in- of externe factoren in gang gezet. Met de behoefte om een omzetgroei door te maken of kosten te reduceren, maar ook door gevolgen van buitenaf zoals een coronapandemie of dreigende crisis. Wat de reden ook is, succesvol verandermanagement valt of staat bij het meekrijgen van medewerkers.

1. Stip op de horizon.
Onderzoek toont aan dat het merendeel (71%) van de verandertrajecten niet het beoogde resultaat behaalt. Eén van de redenen hiervan is dat de betrokkenen niet intrinsiek gemotiveerd zijn. De ‘waarom’ achter de transformatie is voor hen onduidelijk waardoor er veelal weerstand ontstaat. Om als Verandermanager impact te kunnen maken, is het van belang om het beoogde resultaat duidelijk te formuleren. Schets die stip op de horizon en leg uit hoe de transformatie hieraan gaat bijdragen. Zorg dat iedereen binnen de organisatie begrijpt ‘waarvoor we het doen’, ‘waar we naartoe willen’ en ‘wat daarvoor nodig is’.

2. Creëer draagvlak.
Het succes van een organisatieverandering is het collectieve resultaat van individuele verandering. Echter, in je eentje kun je niet een complete werkwijze of bedrijfsstrategie veranderen. Daar heb je medestanders voor nodig. Ver- en herken je early adopters; collega’s die het meest openstaan voor verandering en die je het snelst mee aan boord krijgt. Betrek hen bij het traject en blijf met hen in verbinding. Zo zorg je ervoor dat zij de veranderboodschap naar anderen toe doorgeven.

3. Communiceer!
Klinkt logisch? Toch is het vaak een ondergeschoven kindje. Beperk onzekerheid en wantrouwen door de aanstaande veranderingen op een duidelijke manier aan te kondigen. Je kunt hiervoor een communicatieplan opstellen waarin stapsgewijs wordt vastgesteld welke informatie wanneer naar buiten wordt gebracht. Gooi je alle informatie in één keer de organisatie in? Dan komt er gegarandeerd weerstand! Houd mensen op de hoogte van bepaalde keuzes die gemaakt worden, welke fases er doorlopen zijn en welke successen er al geboekt zijn. Door hier transparant over te communiceren, voelen mensen zich betrokken en hebben ze het idee dat ze echt deelnemen aan de transformatie.

Het succesvol sturen van veranderprocessen vergt de nodige kennis en leiderschap. Wil je leren hoe je een verandertraject kunt managen en je teamleden hierin kunt ondersteunen? Dan is de praktijkgerichte training Verandermanagement in 4 maanden echt iets voor jou.

Gerelateerde trainingen

Verandermanagement in 4 maanden

Veranderen is eerder regel dan uitzondering. Hoogstwaarschijnlijk zit ook jouw organisatie in een veranderproces. Het succesvol sturen van veranderprocessen vergt de nodige kennis en leiderschap. Onderzoek toont aan dat het merendeel (71%) van de verandertrajecten...

Verandermanagement in 4 maanden

Verandermanagement in 4 maanden

Volgende startdatum: 19 december
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Praktisch Leidinggeven

Na deze training ben je in staat op basis van hedendaagse leiderschapsprincipes leiding te geven aan je team.

Praktisch Leidinggeven

Praktisch Leidinggeven

Volgende startdatum: 7 januari
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

High Performance Leadership

Teams en organisaties opereren normaliter onder een gezonde druk. Als leidinggevende maak je daarbij continu de afweging wat je mensen aankunnen. De dagelijkse praktijk leert dat mensen werkdruk ook kunnen ervaren als werklast, met alle...

High Performance Leadership

High Performance Leadership

Volgende startdatum: 19 december
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Masterclass Innovatie & Strategie

Strategische en commerciële uitdagingen liggen op verschillende vlakken: soms is er te weinig innovatief vermogen, soms denkt men te weinig klantgericht en is de organisatie daar simpelweg niet op ingericht. Zoek je inspiratie voor de...

Masterclass Innovatie & Strategie

Masterclass Innovatie & Strategie

Volgende startdatum: 5 februari
Locaties: Naarden, Online, Utrecht
Aantal dagen: 1
Deelnameprijs: € 695,-
Lees meer