Behoud je EQ op weg naar de top!
Ben jij manager? Dan ben je waarschijnlijk dé EQ uitblinker in jouw organisatie. Volgens een onderzoek van Travis Bradberry, de schrijver van Emotional Intelligence 2.0, heb je als manager de hoogste emotionele intelligentie op de werkvloer.
Pieken en dalen van EQ
Travis Bradberry onderzocht met collega’s de emotionele intelligentie van meer dan 100.000 leidinggevenden. Het blijkt dat EQ scores schommelen op weg naar de top, met een piek op het niveau van manager. Dit komt waarschijnlijk omdat organisaties geneigd zijn eerder iemand op een management positie aan te nemen op basis van hun emotionele intelligentie. Daarbij wordt aangenomen dat mensen graag werken voor een leidinggevende met een hoog EQ. Wanneer je echter als manager de werkladder verder beklimt, is het goed mogelijk dat je EQ score weer zal dalen.
De ladder van emotionele intelligentie
Een daling van emotionele intelligentie richting de top kan door enkele factoren verklaard worden.
- Hoe hoger op de ladder, hoe meer een directe en assertieve aanpak kan worden verwacht. Zeker in organisaties met een sterk top-down karakter. Deze aanpak wordt vaak geassocieerd met sterke leiders. Dit kan echter ook gepaard gaan met emotioneel afstand nemen van je werknemers en verminderd empathisch vermogen.
- Het is soms eenzaam aan de top! Op het moment dat je als leidinggevende promotie krijgt, kun je in een omgeving terechtkomen waar emotionele intelligentie naar de achtergrond verdwijnt. Hierbij heb je minder betekenisvolle interacties en contact met je medewerkers, dit kan zorgen voor een daling van EQ.
- Bij de aannameprocedure van een leidinggevende in hogere functies ligt de focus minder op het EQ. De hoeveelheid kennis en aantal jaren ervaring in de organisatie wordt belangrijker. Andere belangrijke vaardigheden die je hebt worden op deze manier benadrukt, maar EQ wordt hierbij vaak overzien.
Daling van het EQ is niet bevorderlijk voor je prestaties op de werkvloer, aangezien EQ een grote voorspeller is van succes. Gelukkig wordt in steeds meer organisaties, ook in topmanagement, veel meer waarde gehecht aan EQ én kun je er ook zelf voor zorgen dat je EQ op peil blijft.
Behoud je emotionele intelligentie
Met emotionele intelligentie ontwikkel je resonantie, kun je leidinggeven in iedere situatie en een positieve invloed uitoefenen op de neurologische werking bij medewerkers. Hierdoor raken je medewerkers intrinsiek gemotiveerd en meer betrokken bij de kernwaarden en doelen van de afdeling en organisatie. Het meest optimale resultaat wordt daarmee behaald. Behoud dus je piek van emotionele intelligentie om zo ook aan de top te blijven uitblinken!
Meer weten over het behouden en verder ontwikkelen van jouw emotionele intelligentie? Kijk naar onze training Emotionele Intelligentie.