Waarom fouten maken belangrijk is
Je kunt alles overdenken, oneindige rijtjes ‘voors en tegens’ maken en procedures opstellen om fouten te voorkomen. Maar, organisaties die worden gekenmerkt door een innovatieve cultuur zijn organisaties die hun teams motiveren om risico’s te nemen. Natuurlijk worden er dan ook wel eens fouten gemaakt. Dat is maar goed ook! Onderzoek toont namelijk aan dat je effectiever leert van je gemaakte fouten dan van je successen. De kennis die je dan inwint, verliest minder snel zijn waarde.
Risico’s nemen door creativiteit
Niet innoveren; dat is volgens Reed Hastings, CEO van Netflix, op de lange termijn de grootste bedreiging voor het bedrijf. Het nemen van risico’s wordt daar dan ook volop toegejuicht; de bijhorende ‘mislukkingen’ al helemaal. Althans, mits je handelde met de gedachte: ‘wat is het beste voor het bedrijf?’. Fouten worden uitgelicht zodat het team er lessen uit kan trekken. Ook Michael Bloomberg, oprichter van financieel mediabedrijf Bloomberg en oud-burgemeester van New York, vertelt in 100 Greatest Living Business Minds van Forbes, dat het belonen van werknemers die risico’s nemen, de kern van zijn organisatie is. Volgens Bloomberg zijn de grootste managementfouten geen gemiste targets, maar gemiste kansen.
“Iemand die nooit een fout heeft gemaakt, heeft nooit iets nieuws geprobeerd”, Einstein.
Veiligheid is de uitkomst
De redenen die ervoor zorgen dat werknemers uit zichzelf weinig risico’s nemen, staan in de psychologie bekend als omission bias en loss aversion. De omission bias is een onbewuste, cognitieve vuistregel waarbij mensen de foutieve inschatting maken dat het risico van bepaald gedrag uitvoeren, groter is dan het risico van bepaald gedrag níet uitvoeren. Dit geldt ook als beide hetzelfde schadelijke effect hebben. Loss aversion is het verschijnsel waarbij mensen meer gemotiveerd zijn om verlies te voorkomen dan winst te behalen. Dit fenomeen komt veel naar voren in onderzoek waarbij deelnemers geld konden winnen of verliezen. Wanneer een deelnemer € 40,- won en vervolgens € 20,- verloor was hij minder positief dan een deelnemer die alleen € 20,- won.
Accepteren en evalueren
Om zo min mogelijk kansen te missen, moet een organisatie slimme, creatieve en gedreven groeimanagers aannemen. Deze groeimanagers dienen aan de hand van een duidelijk referentiekader helderheid en transparantie te scheppen in de mate waarin het team risico’s kan nemen. Het bieden van steun, wanneer het nemen van risico’s verkeerd uitpakt, is eveneens belangrijk. Mensen zijn namelijk comfortabeler met wat ze al weten, dan met wat ze niet weten. Die mindset staat innovatie in de weg. Het aanmoedigen van fouten en het omarmen van failures is volgens Harvard Business Review een trend die we in de afgelopen jaren steeds vaker terug zien. De CEO’s van onder andere Coca-Cola en Amazon delen de meningen van Hastings en Bloomberg: groei en innovatie zijn het gevolg van eerdere mislukkingen. Zij moedigen hun werknemers aan creatief te zijn en risico’s te nemen. Wanneer ze fouten maken, kunnen ze ervan leren en ontwikkelen ze zich. Hierdoor ontstaat groei. Groeimanagers kunnen deze kennis toepassen door de fouten die komen kijken bij het nemen van risico’s te accepteren en evalueren.
Wil je leren hoe je een high performance team én cultuur kunt creëren? En hoe je op basis van diverse motivatietheorieën je werknemers kunt stimuleren tot optimale prestaties? Volg dan de training High Performance Leadership.