Het effect van goede feedback
Professionals die dagelijks feedback ontvangen, voelen zich meer gewaardeerd, zijn gelukkiger op hun werk en ontwikkelen zich sneller. Daarnaast hebben ze vaker het gevoel dat de constructieve feedback hen écht beter maakt. Toch toont recent onderzoek tegenstrijdige uitkomsten aan. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers ontvangt namelijk nooit of minder dan één keer per maand feedback. Ondanks de positieve effecten is het geven en ontvangen van feedback voor velen (nog) niet zo eenvoudig. Hoe komt dat? En hoe geef én ontvang je constructieve, waardevolle feedback?
Van gevaar naar growth
West en Thorston, twee Psychologie Professoren aan de New York University, hebben onderzocht wat onverwachtse en niet constructieve feedback doet met de hersenen. Wat blijkt? Zowel bij de gever als de ontvanger versnelt de hartslag enorm. In een mate vergelijkbaar met een hartslag van iemand die erg onder spanning staat. Je hersenen activeren namelijk een ‘social threat response’; een sociaal gevaar. Neurowetenschappers toonden al langer aan dat als je mensen onderwerpt aan sociale gevaren (wat ook een vervelende blik of gebaar kan zijn) de hersenen hetzelfde beeld laten zien als iemand die fysiek gevaar loopt. Je primaire brein zet zich schrap voor het ‘enge’ dat gaat komen en geeft een signaal af waardoor ons lichaam hetzelfde reageert. We gaan blozen, onze hartslag gaat omhoog en ons brein functioneert niet optimaal meer. In het geval van het ontvangen van onverwachtse en niet constructieve feedback, vertoont de ontvanger dan ook vaak ‘vlucht- of vechtgedrag’. De ontvanger is daardoor niet in staat de feedback op een neutrale manier te ontvangen maar is geneigd om dit als onwaar te bestempelen.
Feedback-seeking
Het is echter zonde om het geven en ontvangen van feedback te zien als een gevaar. Sterker nog, Cognitief Wetenschapper Tom Stafford stelt dat feedback de essentie is van intelligentie. Door het ontvangen van constructieve feedback zijn mensen namelijk in staat om flexibel in te spelen op veranderende en complexe situaties. In plaats van het brein instructies te geven als ‘doe dit, doe dat’, zorgt feedback ervoor dat het brein zelf gaat redeneren en aanpassen tijdens een gecompliceerde situatie. Oftewel; je leert te denken in kansen en mogelijkheden.
Het belang van psychologische veiligheid
Hoe zorg je ervoor dat het geven en ontvangen van feedback niet meer als sociaal gevaar wordt ervaren? Neurowetenschappelijk onderzoek toont aan dat je het best vaak, expliciet en aan zoveel mogelijk relevante mensen om feedback kunt vragen. Psychologie Professor West bevestigt dit. Volgens haar biedt aangekondigde feedback, zowel aan de gever als de ontvanger, meer psychologische veiligheid dan wanneer de feedback onverwachts komt. Deze veiligheid is cruciaal omdat ons brein dan in een veel betere staat is om complexe, cognitieve functies uit te voeren. Het vragen om feedback is overigens ook een goede manier om een growth georiënteerde bedrijfscultuur te creëren. Dit is een cultuur waarin mensen met een growth mindset werken. Zij zien uitdagend werk of feedback als mogelijkheid om te groeien en leren. Fouten zijn geen bedreiging voor het zelfbeeld. Deze fouten worden los gezien van wie zij zijn als persoon.
Wil je het geven en ontvangen van constructieve feedback implementeren binnen je bedrijf? Bel voor meer informatie over onze maatwerk trajecten: 088 – 200 8800.
Bron: Neuroleadership, The data is in: your organization should be asking for feedback, 2018. Chris Weller.
Bron: Mindhacks, The essence of intelligence is feedback, 2013. Tom Stafford.
Bron: Mindset: how we can learn to fulfill our potential, 2008. Carol Dweck.