Wat voor leider ben jij?
Bewust of onbewust; iedere leidinggevende heeft een eigen manier van leidinggeven. Sta je hier wel eens bij stil? Weet je welke leiderschapsstijl je toepast en wat je voorkeursstijl eigenlijk voor impact heeft op je afdeling en daarmee jullie resultaten? De uiteindelijke effectiviteit van een leiderschapsstijl is immers sterk afhankelijk van de persoon, de context en de gewenste uitkomst. Tijd voor een kritische blik in de spiegel!
Effectief leiderschap
Door de jaren heen zijn er talloze onderzoeken gedaan naar succesvol opererende teams en hun leiders. De redenen waarom de ene leidinggevende uiterst succesvol is en de ander moeite heeft om zijn team te sturen, werden onder de loep gelegd. Uit onderzoek van de vooraanstaande psycholoog Daniel Goleman blijkt dat er ruwweg zes leiderschapsstijlen te definiëren zijn. Hiervan hebben vier stijlen een uiterst positief effect op het klimaat van de afdeling en het uiteindelijke rendement van de organisatie.
Zes leiderschapsstijlen
1. Dwingende stijl
De “doe direct wat ik zeg” aanpak. Er wordt gefocust op directe opvolging en het controleren van de situatie. Dit is een van de minst effectieve leiderschapsstijlen vanwege de beperkte flexibiliteit en top-downbesluitvorming. Medewerkers vertonen hierdoor vaak passief gedrag en leggen de verantwoordelijkheid bij de manager neer. Deze stijl kan echter wél een gewenst resultaat hebben wanneer deze wordt toegepast in crisissituaties of wanneer verandering op korte termijn noodzakelijk is.
2. Gezaghebbende stijl
De “kom met mij mee” aanpak. Kenmerkend voor deze stijl is het enthousiasme en de heldere visie van de leidinggevende. Deze visionair geeft aan wat het algemene doel inhoudt, maar laat mensen vrij in de wijze waarop ze het bereiken. Deze stijl is het meest effectief, met name wanneer de leidinggevende zijn of haar team mee wil nemen in de nieuwe visie of koers van het bedrijf.
3. Emotioneel verbindende stijl
De “mensen komen eerst” aanpak. Deze emotioneel verbindende leider is een mens-mens, wil de harmonie binnen het team waarborgen en geeft zijn of haar teamleden de ruimte om het werk op hun manier te doen. Deze stijl is het meest effectief wanneer er conflicten tussen mensen opgelost dienen te worden of in situaties waarin de stress hoog is.
4. Democratische stijl
De “wat denk jij?” aanpak. Met een democratische leider hebben medewerkers het gevoel dat er naar hen geluisterd wordt. Ze mogen meebeslissen. De leidinggevende creëert op deze manier vertrouwen, steun en commitment. Deze stijl is het meest effectief om eensgezindheid te creëren of om informatie te verkrijgen.
5. Toonaangevende stijl
De “doe het nu én zoals ik” aanpak. Een toonaangevende leider stelt hoge eisen en toont aan op welke wijze er gewerkt dient te worden. Het moet altijd sneller, beter en effectiever. Deze stijl heeft in veel gevallen geen positief effect op het klimaat van de afdeling omdat het de ontwikkeling op de lange termijn voorkomt. Echter, wanneer er snelle resultaten verwacht worden en er gewerkt wordt met uiterst gemotiveerde en competente teamleden kan deze stijl effectief zijn.
6. Coachende stijl
De “probeer dit” aanpak. Een coachende leider focust zich op de persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers. Ze ontdekken hierdoor hun sterke en zwakke kanten en de leidinggevende spoort hen aan zich daarin te ontwikkelen. Deze stijl is gericht op toekomstige mogelijkheden en heeft een positief effect op het klimaat op de afdeling en de verantwoordelijkheid van de medewerkers.
Emotioneel intelligente leiders kunnen meerdere leiderschapsstijlen inzetten. Door je stijl aan te passen op de persoon, situatie of het project kun je uiteindelijk het hoogst mogelijke rendement voor de organisatie behalen. Leren hoe je een daadkrachtige leiderschapsrol kunt vervullen? Volg dan een van de YEARTH Leiderschapstrainingen.