088 - 200 8800 Open/sluit menu

In gesprek met Patrick, Gönül en Jeroen

Voor de één was het een logische keuze; een carrièrestap vraagt immers om de nodige, nieuwe kennis en vaardigheden. De ander, die haar ambitieuze droom aan het verwezenlijken is, wil ook het financiële plaatje van de onderneming begrijpen. En de laatste plant iedere drie jaar een APK’tje in om zijn persoonlijke groei een boost te geven.

In dit interview maken we kennis met Patrick, Gönül en Jeroen. Gericht op hun persoonlijke doelen kozen ze voor verschillende leertrajecten bij YEARTH Academy. Benieuwd naar hun ‘Momentum for life’?

YEARTH Academy - Drieluikinterview - Inspiratieblog - april 2021 (1)         YEARTH Academy - Drieluikinterview - Inspiratieblog - april 2021 (3)         YEARTH Academy - Drieluikinterview - Inspiratieblog - april 2021 (2)

Kun je iets over jezelf vertellen?
Patrick
:
Begin 2008 startte mijn carrière bij Jan de Rijk Logistics. Ik werd aangenomen als Planner. Aangezien ik een diploma had als Manager Haven, Vervoer en Logistiek (gericht op haven- en zeetransport) begon ik als leek in de wereld van het wegtransport. Het bedrijf heeft mij altijd de kans geboden om mezelf te ontwikkelen; dat heb ik met beide handen aangegrepen. Na vier jaar groeide ik door naar Transportplanning. Dit doe ik nog steeds maar nu in combinatie met Accountmanagement. Eerst als Operationeel Accountmanager en sinds vorig jaar werk ik voor meerdere klanten als volwaardig Accountmanager. De training ‘Professioneel Accountmanagent’ sloot perfect hierop aan. In mijn vrije tijd ben ik graag samen met mijn zoontje (4). In april wordt onze tweede zoon verwacht.
Gönül: Mijn naam is Gönül, dat in het Turks ‘hart’ betekent. Oorspronkelijk kom ik uit Istanbul. Ik ben getrouwd en heb een zoon (12) en dochter (9). Ik volgde mijn Bachelor en Onderzoeksmaster (Gender and Ethnicity) op de Universiteit Utrecht. Daarna werkte ik op dezelfde universiteit bij de Faculteit Geesteswetenschappen en afdeling Onderwijs & Onderzoek als Projectleider en Adviseur over studiesucces en diversiteit. Sinds 2017 werk ik bij Foenix Kringloop en Reïntegratie als Adjunct Directeur en Projectmanager. Daar ben ik onder andere ook verantwoordelijk voor de PR. Kort geleden volgde ik de training ‘Financiën voor Niet-Financiële Managers‘.
Jeroen: Momenteel werk ik als Business Consultant Logistiek bij Centric, een ICT bedrijf. Centric verkoopt, maakt en implementeert onder andere het magazijnbesturingssysteem Locus WMS. Het systeem stuurt alle medewerkers en machines in het warehouse aan met taken die via een koptelefoon of een RF-barcode-scanner toebedeeld worden. Deze applicatie wordt vooral bij grotere bedrijven ingezet. In mijn vrije tijd houd ik me graag bezig met fietsen (racefiets en mountainbike), piano spelen, varen en wandelen. Daarnaast verricht ik nog diverse activiteiten bij de plaatselijke wielertoerclub. Onlangs volgde ik de training ‘Persoonlijk Leiderschap’.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
Patrick:
Dat verschilt enorm! De ene dag word ik geleid door meetings en calls met klanten. De andere dag ben ik vooral administratieve werkzaamheden aan het uitvoeren en strategische plannen aan het voorbereiden. Daarnaast ben ik op sommige dagen nog actief in de operatie als Transportplanner.

Gönül: Mijn werkdag is allesbehalve gemiddeld. Ik houd me zowel met strategische als operationele taken bezig. Ik heb dagelijks interne meetings met collega’s van diverse afdelingen. Grotendeels ben ik bezig met het opzetten, realiseren en evalueren van projecten of het schrijven van rapportages voor de fondsen die sommige projecten financieel ondersteunen. Soms heb ik gesprekken met onze samenwerkingspartners, docenten (van basisscholen tot het hoger onderwijs) of HBO studenten die opdrachten uitvoeren binnen onze organisatie. Ik schrijf ook beleidstukken en verricht PR activiteiten.
JeroenIk werk vaak projectmatig. Samen met een team van collega’s en medewerkers van de klant zorg ik ervoor dat de processen in het warehouse van de klant optimaal aangestuurd worden. In sommige situaties is het daarbij nodig dat processen en procedures bij de klant wijzigen. Naast mijn functie als Business Consultant ben ik sinds kort ook Product Manager. Dit betekent dat ik in samenwerking met het MT van Centric Logistics bepaal welke topics op de roadmap komen. Tevens zet ik samen met het MT aangepaste procedures op om communicatie en documentatie rondom de applicatie Locus WMS te verbeteren.

“Stilstand is achteruitgang; persoonlijke groei is voor mij heel belangrijk.”

Hoe belangrijk is persoonlijke groei voor je?
Patrick: Stilstand is achteruitgang; ontwikkeling is voor mij dus enorm belangrijk! Sinds ik vader ben, wil ik een voorbeeld zijn voor mijn zoons. Zowel op zakelijk vlak als privé.

Gönül: Ik vind persoonlijke groei essentieel. Thema’s waarmee ik me dagelijks bezighoud zoals inclusiviteit en duurzaamheid (mens, milieu en economie op harmonieuze wijze met elkaar in evenwicht brengen) zijn heel belangrijk. Voor nu en de toekomst. Via mijn werk probeer ik, samen met mijn collega’s, bewustzijn te creëren rondom deze thema’s. Ik wil mezelf blijven ontwikkelen, daardoor beter worden in mijn werk om zo steeds meer positieve impact te kunnen maken.
Jeroen: Ik vind het belangrijk om tijdens je carrière iedere drie à vijf jaar je persoonlijke ontwikkeling een boost te geven. Dit kan door het volgen van een training waarbij je bijvoorbeeld aan je presentatie of je persoonlijke effectiviteit werkt. Daarnaast is het goed om iedere keer een ander speerpunt te nemen; leiding geven zonder hiërarchie of inzicht verkrijgen in de invloed die je kunt uitoefenen.

Onlangs maakte je de keuze om jezelf verder te ontwikkelen. Wat waren de belangrijkste drijfveren hiervoor?

Patrick: De nieuwe ‘duojob’ uitdaging. Voor mijn functie als Accountmanger kreeg ik een aantal klanten onder mij en door het maken van deze stap wilde ik mijn kennis op het gebied van accountmanagement verder ontwikkelen. 
Gönül: Om mijn taken en verantwoordelijkheden als Adjunct Directeur goed uit te voeren, is het belangrijk om een financieel inzicht te hebben. Ik vind het belangrijk om de cijfers goed te begrijpen, te interpreteren en gebaseerd daarop bewuste keuzes te maken.
Jeroen: Een tijd terug heb ik intern een assessment ingevuld om er achter te komen wat ik nog meer voor het bedrijf kan betekenen. En andersom. Daaruit bleek dat ik nu op de juiste plek zit; ik kan mijn visie weergeven, projectmanagement skills gebruiken, mijn kennis over logistiek inzetten en langdurige relaties met klanten aangaan. Echter, ik wilde voorkomen dat ik zou “vastroesten”. Ik dacht na over competenties die ik graag verder wilde ontwikkelen. Dat zit ‘m voor mij voornamelijk in: een beter verschil maken tussen gelijk hebben én gelijk krijgen, de krachten binnen een gecombineerd team inzien om te kunnen anticiperen en mezelf makkelijker positioneren. Daarnaast ben ik anderen graag van dienst waardoor ik af en toe met mijn werk in de knel kom. 

“Door de referenties van deelnemers, de servicegerichtheid en de uitstraling koos ik ervoor om een training bij YEARTH Academy te volgen.”

Wat heeft je doen besluiten voor een leertraject bij YEARTH Academy te kiezen?

Patrick: Ik heb zorgvuldig een aantal opleiders bekeken, vergelijken en gecontacteerd. Bij YEARTH Academy kreeg ik het beste gevoel. De uitstraling van het bedrijf en de wijze waarop de trainingen worden gegeven, spraken mij meer aan dan de andere opties.
Gönül: Na een onderzoek op internet kwam ik heel snel bij YEARTH Academy terecht. De referenties van deelnemers, de professionele uitstraling en de servicegerichtheid van de organisatie zorgden ervoor dat ik een onderbouwd en goede keuze kon maken. Na de training zijn de redenen van mijn keuze bevestigd. 
Jeroen:
De begeleiding vanuit Centric na het assessment is geweldig. Ik heb ieder half jaar een gesprek met mijn HR collega. Door de spiegel die ze mij voor hield en door de gesprekken met collega’s kwam ik er achter dat het tijd was om aandacht te geven aan bovenstaande skills en valkuilen.

Heb je het idee dat je, na het volgen van de training, beter je potentieel weet te benutten?

Patrick: Absoluut! Ik ben de eerste trainingsdag zonder verwachtingen gestart. Langzaamaan gingen we steeds dieper de materie in waardoor het behapbaar bleef. Het werd een eyeopener; zaken die je ergens wel weet maar niet erkent, werden behandeld. Na de training werd alles duidelijker en vielen sommige zaken echt op zijn plaats.
Gönül: Zeker. Ik heb de training met een heel fijn gevoel afgerond omdat ik de tools die ik nodig had, heb gekregen zoals het hebben van inzicht in het vakjargon en de logica in het denken van financiële terminologie”.
Jeroen: Zeker weten. Er kwamen onderwerpen aanbod waarvan je je realiseert dat je daar al sterk in bent. Maar er werden uiteraard ook punten behandeld waarvan je je bewust wordt dat je die kunt verbeteren. Ik heb geleerd dat het voor mij belangrijk is om tijdsblokken in mijn agenda te maken, “nee” te zeggen tegen kleine vragen van collega’s en bewust pauze te nemen na anderhalf uur buffelen (vooral tijdens thuiswerken).

“De handvatten die we kregen, heb ik direct kunnen toepassen.”

Hoe verwacht je het geleerde in de praktijk toe te passen?

Patrick: De handvatten die we aangereikt kregen, heb ik direct kunnen toepassen. Andere onderwerpen waren meer “high level” en kan ik zeker in bepaalde situaties gebruiken. Na de training had ik een aantal belangrijke klantgesprekken. Tijdens deze gesprekken kon ik specifieke vragen, die in de training aan bod kwamen, toepassen om toegevoegde waarde voor de klant én duidelijkheid voor onze organisatie te creëren.
Gönül: Dat doe ik al! Ik begrijp de jaarrekening, ik merk de verschillen in de inkomsten/uitgaven balans op en ik kan beter de uitgaven interpreteren.
Jeroen: Bij iedere (complexe) vraag van een klant bedenk ik me “wat is de vraag achter deze vraag?” Ik vraag er daadwerkelijk naar om zoveel mogelijk aannames te beperken. Daarnaast breng ik kritiek nu op een manier dat het altijd opbouwend is én ik doe aan timemanagement. 

Welke andere competenties wil je in de toekomst graag (verder) ontwikkelen?

Patrick: Communicatieve vaardigheden en persoonlijk leiderschap.
Gönül: Empatisch leidinggeven, fondsenwerven, netwerken en profileren.
Jeroen:
Ik wil mijn effectiviteit graag verhogen door op het juiste moment aan de juiste activiteit te werken. Tijdens de training is ook aandacht besteed aan timemanagement; ik merk dat ik daarin nog een stap kan maken.

Waar zie je jezelf over vijf jaar?

Patrick: Als fulltime Senior Accountmanager bij Jan de Rijk Logistics.
Gönül: Over vijf jaar ben ik de Directeur van een non-profit organisatie die zich inzet voor een circulaire en inclusieve samenleving. Daarnaast blijf ik mezelf verder inzetten voor maatschappelijke projecten.
Jeroen: Op een zeilschip op de Middellandse Zee. Geintje! Alhoewel, ik vind het belangrijk om lol in je werk te (blijven) hebben. Dat woord heb ik tijdens de training overigens ook groot opgeschreven. De komende jaren zet ik mijn kennis, kunde en ervaring in voor complexere projecten en voor de groei van anderen, zoals jongere collega’s.

Gerelateerde trainingen

Financiën voor Niet-Financiële Managers

Als manager word je met enige regelmaat geconfronteerd met het financiële en economische beleid binnen je organisatie. Je dient daarbij de financiële consequenties van beslissingen te doorzien. Toch is het ontleden van begrotingen en budgetten...

Financiën voor Niet-Financiële Managers

Financiën voor Niet-Financiële Managers

Volgende startdatum: 4 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Strategisch Accountmanagement in 4 maanden

De verschillen tussen aanbieders worden transparanter, inzichtelijker en kleiner. De hedendaagse klant stelt andere en hogere eisen aan zijn leveranciers en organisaties kunnen daar veelal moeilijk op anticiperen. Met als gevolg dat de verhoudingen tussen...

Strategisch Accountmanagement in 4 maanden

Strategisch Accountmanagement in 4 maanden

Volgende startdatum: 29 maart
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Wil je het beste uit jezelf naar boven halen? Een duidelijke richting geven aan je loopbaan? Heb je soms het gevoel druk te zijn met de verkeerde dingen? Ben je benieuwd wat je drijfveren zijn...

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Persoonlijk Leiderschap in 4 maanden

Volgende startdatum: 9 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Er is een steeds grotere behoefte om medewerkers aan te sturen op basis van eigenaarschap. Maar wat betekent het voor je als manager in de dagelijkse praktijk om mensen op basis van eigenaarschap te ondersteunen?...

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Volgende startdatum: 4 april
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer