De impact van effectief leiderschap
Iedere leidinggevende heeft een eigen stijl van leidinggeven. Inzicht hebben in je eigen manier van leidinggeven is niet alleen belangrijk om het effect op het gedrag van anderen te evalueren, maar ook om van stijl te kunnen veranderen. Uit onderzoek blijkt dat leiders die meerdere soorten leiderschapsstijlen beheersen en inzetten de beste resultaten boeken. Er worden globaal zes vormen van leiderschapsstijlen onderscheiden:
1. Dwingende stijl
Dwingende leiders focussen op het controleren van de situatie; ze willen directe opvolging van de opdrachten die ze verstrekken en dulden geen tegenspraak. Deze stijl is het meest effectief wanneer hij wordt toegepast in crisissituaties, met probleemmedewerkers of in situaties waar verandering noodzakelijk is.
2. Gezaghebbende stijl
Deze leider geeft aan wat het algemene doel inhoudt, maar laat mensen vrij in de wijze waarop ze het bereiken. Hij mobiliseert mensen op basis van een duidelijke aansprekende visie. Deze stijl is het meest effectief wanneer er een nieuwe visie gewenst is of wanneer een duidelijke richting aangegeven dient te worden.
3. Emotioneel verbindende stijl
Deze leider wil harmonie creëren en het moraal verhogen. Emotioneel verbindende leiders geven veel complimenten, maar weinig advies. Deze stijl is het meest effectief wanneer er conflicten tussen mensen opgelost dienen te worden of in situaties waarin de stress hoog is.
4. Democratische stijl
Democratische leiders willen flexibiliteit en verantwoordelijkheid in de organisatie motiveren zodat er nieuwe ideeën worden gegenereerd. Deze stijl is het meest effectief om eensgezindheid te creëren, of om informatie te verkrijgen.
5. Toonaangevende stijl
Een toonaangevende leider stelt hoge eisen en illustreert op welke wijze er gewerkt dient te worden. Deze stijl is het meest effectief wanneer je snelle resultaten wilt verkrijgen van uiterst gemotiveerde en competente teamleden.
6. Coachende stijl
Een coachende leider focust zich op de persoonlijke ontwikkeling van zijn medewerkers voor toekomstige mogelijkheden. Deze stijl is het meest effectief wanneer je een medewerker wilt helpen bij het verbeteren van zijn prestaties of wanneer je capaciteiten van je medewerkers op de lange termijn wilt versterken.
Bron: Daniel Goleman