In gesprek met Jevon
Graag gaan we in gesprek met klanten, deelnemers en collega’s. Met een bijzonder opvallend verhaal, of bijzonder gewoon. Vandaag gaan we in gesprek met Jevon Chin. We zijn benieuwd hoe het met hem gaat na de training. Doet hij dingen anders, hetzelfde en wat het heeft gedaan met z’n verwachtingen?
Jevon woont samen met zijn vriendin in Gouda, heeft onlangs de Masterclass Pitchen gevolgd en is eigenaar van YuYu. “Met YuYu helpen we bedrijven hun potentiële klanten online te bereiken. We achterhalen groeikansen om na diverse strategische stappen uiteindelijk relevante content te creëren.”
Groeikansen voor iedereen
YuYu focust zich niet alleen op de groeikansen van klanten, maar ook op de groeikans van zichzelf. De persoon en professional erachter. “Persoonlijke en professionele ontwikkeling is voor mij cruciaal. Nieuwe dingen blijven leren. Ik heb standaard 15 boeken in de kast staan die ik nog niet heb gelezen, want ik hou van de spanning en wetenschap dat er altijd iets is wat ik nog niet weet. Er staat sowieso een tip of een trick in wat mijn leven verrijkt. Leren is voor mij het leukste onderdeel van werken – en dat kan dus gewoon elke dag.”
Van plan tot pitch
Pitchen. Waarom een Masterclass Pitchen en wat heeft het je gegeven? “Ik wil actiever mijn bedrijf promoten en ik merk dat meer kennis, tools en ervaringen van anderen welkom zijn op het gebied van sales. Daarnaast geloof ik in de kracht van een goede presentatie, oftewel een pitch. Zeker als je over je eigen bedrijf vertelt, valt of staat daar de kans op een samenwerking mee. Martin, de trainer, heeft enorm waardevolle inzichten met de groep gedeeld. Bijvoorbeeld hoe je het beste je pitch structureert, maar ook opvolgt zodat er samenwerkingen tot stand komen.” Heel praktisch, met onderdelen waar Jevon niet van kon geloven dat het echt zou werken. Maar wat blijkt? “Het werkt wel! Dus toen had ik opeens een afspraak staan, kicken!”
Toen en nu
Wat is er veranderd? Wat doe je nu anders dan eerst? “Los van de inspiratie die ik ervan heb gekregen, bereid ik me nu extra goed voor. Zo schrijf ik niet één pitch uit, maar meerdere. Zodat switchen makkelijker gaat. En net zoals laatst, dan heb ik de neiging om dat belletje te blijven uitstellen. Om iets op een nieuwe manier aan te pakken, voelt nogal oncomfortabel. Maar daarna? Enorm gevoel van voldoening! Dus wat ik er nu van probeer te leren is toch om de taak die oncomfortabel voelt eerder op de dag te doen, zodat ik die energie meeneem de rest van de dag in.”
Kennis omzetten in kunde
Enthousiast en leergierig zet Jevon zich constant in om een betere versie van zichzelf te zijn. Z’n vriendin krabt zichzelf weleens achter haar oren terwijl ze zich afvraagt of het écht nodig is om alweer een nieuw project te starten. Waar het antwoord standaard ‘ja’ op is. “Ik ben gewoon nogal proactief. Ben niet alleen bezig met wat er nu nodig is, maar ik kijk ook veel stappen vooruit en pas daar nu al mijn handelswijze op aan. Zo wil ik blijven groeien en om dat te bewerkstelligen moet ik de kennis over mijn gesprekstechnieken updaten. Kennis die nu niet relevant is, kan het dan wel zijn. Wat mij daarin motiveert? Ik vind het ontzettend vervelend om mezelf in een situatie te bevinden waar ik geen antwoord of vraag heb. Dat moment wil ik voor zijn.”
Dat is dan ook een aanleiding waarom hij in de toekomst de training Strategisch Coachen wil volgen. Eigenlijk om nog beter te leren luisteren, ook naar dat wat er niet gezegd wordt.
Last but not least, waarom heb je voor YEARTH gekozen? “Had jullie eigenlijk al wel langere tijd op m’n netvlies. YEARTH Academy heeft een professionele no-nonsense uitstraling. Dat sprak me aan. De line ‘niet de grootste, wel de beste’ heeft me verleid en uiteindelijk gaf ‘voor het 8e jaar op rij de beste opleider van Nederland’ me dat laatste duwtje.”