088 - 200 8800 Open/sluit menu

Omgaan met weerstand

Tijdens gesprekken loop je zo nu en dan tegen weerstand aan. Je gesprekspartner heeft kritiek op je voorstel, is sceptisch of heeft diverse bezwaren. Soms kan het voelen alsof deze weerstand uit de lucht komt vallen. Hoe ontstaat weerstand? En hoe buig je weerstand om naar meer betrokkenheid?

Het voorkomen van weerstand

Het ontstaan van weerstand kan uiteenlopende oorzaken hebben. Zo kan iemand weerstand ervaren omdat hij zich niet serieus genomen voelt of wanneer de ander het idee heeft dat er niet goed naar geluisterd wordt, bijvoorbeeld omdat het advies dat gegeven wordt niet goed aansluit bij zijn wensen. Door voor een goede verstandhouding te zorgen, de behoefte van de ander te onderzoeken, overeenstemming te creëren en je op de onderliggende belangen te concentreren, kun je weerstand in veel gevallen voorkomen.

Zorg voor een goede verstandhouding

Het is zaak om zowel zorg te dragen voor een sterk inhoudelijke boodschap, als voor een goede relatie. Spanningen op relationeel vlak kunnen namelijk weerstand oproepen. Bijvoorbeeld wanneer de ander het idee heeft dat er niet volledig gehandeld wordt in zijn belang of wanneer hij zich niet voldoende serieus genomen voelt. Je boodschap kan dan nog zo sterk zijn, de ander zal minder meegaan in wat je zegt. Ook het zoeken naar win-win mogelijkheden, waarbij je zowel je eigen belang als dat van de ander goed dient, zal hierbij helpen.

Onderzoek de behoefte van de ander

Soms zijn mensen geneigd om direct met een oplossing te komen, wanneer een ander om hulp vraagt. Dit kan echter voor weerstand zorgen, wanneer er nog niet genoeg aandacht besteed is aan de vraag van de gesprekspartner. Hierdoor kan de ander zich ongehoord voelen. Ook kan het zijn dat de noodzaak om naar een oplossing te zoeken nog niet wordt ervaren omdat nog niet duidelijk is wat de consequenties zijn van hetgeen waarover advies gevraagd wordt. Daarom is het verstandig om eerst open vragen te stellen en om te onderzoeken wat de behoefte is.

Creëer overeenstemming

We starten vaak direct met het benoemen van ons standpunt, de onderbouwing met argumenten volgt later. Wanneer je iemand een voorstel doet en hoopt op een akkoord, is het verstandig om precies het omgekeerde te doen. Heeft je gesprekspartner een ander standpunt? Dan is de kans namelijk groot dat hij niet meer vrij zal luisteren naar de argumenten die je geeft om je voorstel te onderbouwen. Daarom is het aan te raden eerst te onderbouwen waarom je iets voorstelt, voordat je je daadwerkelijke voorstel noemt. Deze argumentatiestructuur wekt veel nieuwsgierigheid op bij de ander, waardoor deze geïnteresseerd zal luisteren naar wat je te zeggen hebt.

Concentreer op de belangen, niet het standpunt

Zoals eerder beschreven, nemen mensen in dagelijkse communicatie vaak standpunten in, die zij onderbouwen met argumenten. Wanneer de nadruk in een gesprek op deze standpunten ligt, in plaats van op de belangen die daarachter liggen, is het niet de vraag óf er weerstand ontstaat, maar wanneer. Met inzicht in de onderliggende belangen, kan je mogelijk op zoek naar andere oplossingen, die eveneens de belangen van je gesprekspartner behartigen. Door de focus op de onderliggende belangen te leggen, wordt dus meer ruimte gecreëerd om een oplossing te vinden.

Wil je leren om te gaan met tegenwerpingen en weestand? Volg dan de YEARTH training Effectief Communiceren.

Gerelateerde trainingen

Effectief Communiceren in 4 maanden

Bewust communiceren is één van de belangrijkste ingrediënten voor succes. Het is een essentieel onderdeel bij het opbouwen en onderhouden van je relaties. Het geeft je de mogelijkheid om op een duidelijke en heldere manier...

Effectief Communiceren in 4 maanden

Effectief Communiceren in 4 maanden

Volgende startdatum: 2 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer

Master your Mindset

De huidige crisis vraagt veel van ons. Daarin is je mindset allesbepalend!

Master your Mindset

Master your Mindset

Volgende startdatum: 7 mei
Locatie: 9 locaties
Aantal dagen: 1
Deelnameprijs: € 695,-
Lees meer

Effectief Beïnvloeden

Tijdens gesprekken willen we graag dat onze ideeën en belangen goed naar voren komen. De manier waarop we dit doen verschilt nog wel eens. De één zoekt een meer aanvallende houding, de ander kiest voor...

Effectief Beïnvloeden

Effectief Beïnvloeden

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Psychologie voor Managers in 4 maanden

Leidinggeven aan hedendaagse professionals vraagt een sterk inzicht in hun gedrag; je medewerkers verschillen in doen, denken, voelen en handelen. Een belangrijke uitdaging hierbij is te achterhalen wat hun persoonlijke drijfveren zijn om hen op deze...

Psychologie voor Managers in 4 maanden

Psychologie voor Managers in 4 maanden

Volgende startdatum: 17 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 4
Deelnameprijs: € 1.995,-
Lees meer