088 - 200 8800 Open/sluit menu

Gezond stressen?!

Ervaar je wel eens stress? En associeer je stress met ongezond en slecht? Misschien dat het volgende dan een ware eye-opener voor je kan zijn. Recente onderzoeken wijzen uit dat onze mindset bepaalt of stress schadelijk is voor ons lichaam.

We zijn opgegroeid met het beeld dat stress ongezond is en stress heeft daardoor een negatieve lading gekregen. Jaarlijks belanden er gemiddeld 10.000 mensen door stress in de WAO en zijn de kosten voor de sociale zekerheid zo’n 1,25 miljard euro. Maar is de stressreactie van ons lichaam hier de oorzaak van of moeten we de oorzaak mogelijk ergens anders zoeken?

Volgens onderzoek van zowel Harvard University alsmede University van Wisconsin blijkt dat wanneer je denkt dat stress slecht voor je is en je dit niet aankunt, dit ook daadwerkelijk de kans verhoogt op gezondheidsrisico’s. Daarentegen blijkt het omgekeerde ook waar te zijn. Wanneer je stress positief benadert en de functies hiervan inziet, heeft stress geen schadelijk effect op het lichaam.

Ons lichaam reageert op wat wij denken. In het eerste geval, wanneer wij denken dat we de druk van het moment niet aan kunnen, gaat o.a. onze hartslag omhoog, vervolgens vernauwen de bloedvaten zich en hierdoor wordt de bloeddruk hoger. We maken meer adrenaline aan. Wanneer dit met enige regelmaat voorkomt, kunnen er gezondheidsklachten ontstaan, zoals hart- en vaatziekten. Dit verhoogt de kans op overlijden met maar liefst 43%.

Gelukkig hoeft dit niet zo te zijn. Wanneer we in stressvolle situaties beseffen dat wij deze aankunnen en stress als een hulpmiddel zien, heeft stress geen negatieve gevolgen voor onze gezondheid. De respondenten uit het onderzoek die deze mindset hadden, maakten ook adrenaline aan, maar ook een ander stofje dat minstens even grote invloed uitoefent op ons lichaam tijdens stress. Dit stofje betreft het hormoon oxytocine. Een van de hoofdtaken van oxytocine is je cardiovasculaire systeem (hart- en bloedvaten) te beschermen tegen de effecten van stress. Het helpt bijvoorbeeld je hartcellen te regenereren en te genezen van stres gerelateerde schade. Het is een natuurlijke ontstekingsremmer. Daarnaast helpt het je bloedvaten te ontspannen tijdens stress, waardoor de bloeddruk, ondanks dat het hart sneller klopt, normaal blijft. Het grote voordeel van dit hormoon is ook nog eens dat deze te stimuleren valt door sociaal contact te leggen in tijden van stress. Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer tijd besteden aan het helpen van anderen geen verhoogde kans hebben om te overlijden aan stress. Terwijl wanneer je hier weinig tot geen tijd aan spendeert, het de kans om te overlijden verhoogt met 30%.

Om gezond te kunnen stressen, is het dus belangrijk om te beseffen dat we stress aankunnen. Stress is niet gevaarlijk. Door het maken van deze mindset kan je stressvolle situaties ook daadwerkelijk beter aan, zowel fysiek als mentaal. Ongezond stressen is een keuze. Waar kies jij voor?

Zou je meer willen leren over de werking van stress en hoe je hier optimaal mee om kunt gaan? Kijk dan eens bij onze training Optimaal omgaan met stress.

Gerelateerde trainingen

Optimaal omgaan met Stress

Optimaal omgaan met Stress

Volgende startdatum: 31 oktober
Locatie: 28 locaties
Aantal dagen: 1
Deelnameprijs: € 695,-
Lees meer

Prestatie Optimalisatie

Prestatie Optimalisatie

Volgende startdatum: 27 september
Locaties: Amsterdam, Baarn, Utrecht
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 995,-
Lees meer

Emotionele Intelligentie

Emotionele Intelligentie

Volgende startdatum: 27 september
Locatie: 28 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 995,-
Lees meer

Timemanagement

Timemanagement

Volgende startdatum: 5 oktober
Locatie: 28 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 995,-
Lees meer