Waarom zou jij jezelf aannemen?
Niets is zo dynamisch als de arbeidsmarkt. Afgelopen tijd vond er een ongekende verschuiving plaats. De ontwikkelingen op het gebied van bij- en omscholing, het hybride werken én de digitale groeispurt van de arbeidsmarkt betekende voor veel professionals stof tot nadenken.
Geldt dit ook voor jou? Vind je dat het tijd wordt voor een nieuwe uitdaging of zit je momenteel ‘between jobs’? Wil je opvallen in de massa van werkzoekenden maar weet je nog niet hoe? Logisch, je hebt immers niet gestudeerd voor sollicitant. Werk aan de winkel dus!
De kracht van personal branding
Veel organisaties en ondernemers investeren in branding. Door een consistente, herkenbare merkidentiteit verbind je immers (potentiële) klanten, op gevoelsniveau, aan je bedrijf. Bij personal branding werkt het precies hetzelfde; je profileert je als het ware als een merk. Je laat zien wie je bent, wat je kwaliteiten zijn, waar je voor staat en hoe je je onderscheid van anderen. Je zet jezelf als uniek persoon in de markt. Als jij helder uitdraagt waar je voor staat en benadrukt waar je goed in bent, weten werkgevers wat ze aan je hebben. Belangrijker; of je een match bent met het bedrijf.
Maak jezelf bekend
Het begint allemaal met zelfkennis, het doen van zelfonderzoek. Je moet duidelijk voor ogen hebben wat je zowel op privé als zakelijk vlak wilt bereiken. Verdiep je daarom in je kracht, in hetgeen waar je voor staat (kernwaarden) en waarin je je onderscheid van anderen. Het maken van een Persoonlijke SWOT analyse helpt je daarbij. Heb je een ‘persoonlijke merk’ gecreëerd? Dan kun je aan de slag met het genereren van naamsbekendheid rondom… jezelf! Zorg ervoor dat alle onderdelen die jou als professional typeren in elke uiting centraal staan. Denk hierbij aan je CV, sollicitatiebrief, LinkedIn profiel en wellicht zelfs een eigen website.
Ik houd mijn spreekbeurt over…mezelf!
En dan? Je schreef een dijk van een sollicitatiebrief, maakte een eigen website en uiteraard sprong je eruit want je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Fijn! Tijdens het sollicitatiegesprek krijg je de kans om jezelf verder te presenteren. Onthoud; solliciteren is jezelf verkopen. En verkopen begint met luisteren naar de behoeftes van de ander, je (potentiële) werkgever. Door goed te luisteren, kom je erachter of jij, als personal brand, wel echt daadwerkelijk past bij het bedrijf waar je solliciteert. Het werkt immers twee kanten op en het bedrijf heeft uiteraard ook een bepaalde identiteit waarvoor zij mensen hetzelfde DNA zoeken. Wees dus eerlijk en voer een open gesprek. Bij personal branding gaat het niet om het spelen van een rol. Je wil natuurlijk een baan vinden binnen een organisatie waar je op heel veel vlakken een match mee hebt.
Leren hoe je het beste uit jezelf naar boven haalt? In de training Persoonlijk Profileren in 4 maanden leer je hoe je jezelf sterker kunt profileren en hoe je optimaal gebruik kunt maken van je talenten en vermogens.