088 - 200 8800 Open/sluit menu

Employee experience

Talent vinden is één, talent behouden is twee. De markt verandert snel en goede en passende medewerkers vinden is en blijft een uitdaging. Een goede Employee Experience draagt bij aan het behoud van je, nieuwe, talent en tilt je organisatie naar een hoger level. Hoe pak je dit aan?

De reis van de medewerker
De Employee Experience Journey bevat alles wat je (potentiële) medewerker ziet, leert, doet en voelt. Vanaf het zien van de vacature tot het moment dat je medewerker de organisatie verlaat. Als je deze ‘reis’ sterk inricht gaat de productiviteit van medewerkers omhoog, mede als het innovatieve vermogen van de organisatie – met een verhoogde omzet en winst als gevolg.

Met een goede aanpak is de Employee Experience Journey constant in beweging. Door feedback te integreren, scherp je de journey steeds aan en hou je de betrokkenheid hoog. Dit zijn de fases die een medewerker doorloopt:

  • Aandacht en recruitment. De medewerker komt in aanraking met je organisatie, bijvoorbeeld via LinkedIn. Komt in contact met HR en doorloopt alle sollicitatiestappen.
  • Pre-boarding. Hoe laat je je medewerker welkom voelen vanaf het moment van tekenen tot de eerste werkdag? Met een uitnodiging voor de vrijdagmiddagborrel, een kaartje of uitgebreider welkomstpakket. Het zijn de kleine dingen die tellen om iemand een welkom gevoel te geven en te betrekken bij je organisatie.
  • Onboarding en ontwikkeling. De medewerker leert de processen kennen en de verwachtingen die bij de nieuwe functie horen. Door een effectief inwerkproces gaat het enthousiasme van de nieuwigheid over in engagement en een optimale inzet. De medewerker blijft op eigen tempo continue vaardigheden ontwikkelen.
  • Retentie en offboarding. Van volledig geïntegreerd in de organisatie tot vertrek. Verbinding blijven houden is belangrijk. Wat heeft de medewerker nodig om te blijven presteren en ontwikkelen? Als de medewerker niet verder kan groeien of daar op een andere plek meer kans ziet, is vertrek een mogelijk gevolg. Ga hierover in gesprek om een betere beeld te krijgen van de beweegredenen om zo ook de journey voor andere medewerkers te verbeteren.

Creëer een employee persona
Een Employee persona is een fictieve weergave van een medewerker. Je gebruikt een persona om efficiënt het traject van een groep medewerkers in kaart te brengen. Dit creëer je op basis van onderzoek en gegevens. Het geeft inzicht in onder andere de behoeftes, uitdagingen, frustraties, ambities, contactmomenten en communicatiestijlen van een deel van je medewerkers. Wat de inhoud van de persona is hangt af van je doel.

Bij het creëren van een persona leg je zoveel mogelijk details vast; alsof de persona een individueel persoon is. Denk bijvoorbeeld aan het in kaart brengen van de volgende punten van een groep medewerkers:

  • Leeftijdsgroep, opleiding en anciënniteit.
  • Loopbaanontwikkeling, carrièredoelen en ervaringsjaren.
  • Hoe vaak de groep medewerkers van baan is veranderd.
  • De uitdagingen op de werkplek.

Vervolgens valideer je de persona’s door ook hier feedback erop te vragen. Hou ze in ontwikkeling zodat ze up to date blijven, samen met de Employee Experience Journey.

Journey mapping
Na het in kaart brengen van de Employee persona’s zet je deze in om de medewerkerservaring te verbeteren. Door Journey mapping splits je ’t hele traject van een medewerker op in afzonderlijke momenten. Hiermee verbeter je het onboarding proces door:

  • Ongeziene ervaringen te onthullen. Je denkt door Journey mapping dieper na over de meer verborgen aspecten van het traject dat de medewerker doorloopt.
  • Te zien waar de Employee Journey wél al soepel verloopt. Deze kennis kun je toepassen op de punten waar de journey nog niet zo soepel loopt.
  • Slechte ervaringen effectiever op te lossen. Het in kaart brengen van de Employee Journey helpt te ontdekken waarom je niet aan de verwachtingen van je medewerkers voldoet en wat je moet doen om dit recht te zetten.

Resultaat: blije medewerkers
Wat er gebeurt als je blijft investeren in de journey van je medewerkers? Deze video illustreert wat de gevolgen zijn van blije medewerkers.

Gerelateerde trainingen

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Na deze training ben je in staat functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren die een belangrijke bijdrage leveren aan het optimaal functioneren van je medewerkers.

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Functioneringsgesprekken Nieuwe Stijl

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Er is een steeds grotere behoefte om medewerkers aan te sturen op basis van eigenaarschap. Maar wat betekent het voor je als manager in de dagelijkse praktijk om mensen op basis van eigenaarschap te ondersteunen?...

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Leidinggeven op basis van Eigenaarschap

Volgende startdatum: 7 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Effectief Communiceren

Hoe ga je om met weerstand en tegenwerpingen in gesprekken? Welk effect heeft je verbale en non-verbale gedrag op anderen?

Effectief Communiceren

Effectief Communiceren

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer

Strategisch Recruitment Beleid

De huidige arbeidsmarkt vraagt, vanuit het recruiten van nieuwe collega’s, om een sterk strategisch beleid. Door de toenemende krapte neigen organisaties naar snellere sollicitatieprocedures. Daarnaast negeren zij, veelal door de toenemende interne druk, de belangrijkste...

Strategisch Recruitment Beleid

Strategisch Recruitment Beleid

Volgende startdatum: 8 mei
Locatie: 56 locaties
Aantal dagen: 2
Deelnameprijs: € 1.095,-
Lees meer